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Histórico

    O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN –, ao longo de sua existência, tem assumido um papel relevante na formação de cidadãos-profissionais. Sua história coincide com a própria história do ensino profissional público no Brasil, que teve o seu início em 1909, quando o então presidente da República Nilo Peçanha assinou o Decreto nº 7.566, criando dezenove Escolas de Aprendizes Artífices em todo o território nacional, marcando, oficialmente, a implantação do ensino técnico no país.

    Dentre essas instituições criadas em 1909, estava a escola de Aprendizes Artífices de Natal-RN, que tinha por objetivo fornecer ensino primário profissionalizante gratuito aos filhos de trabalhadores carentes. A Escola de Aprendizes Artífices passou, em 1937, a denominar-se Liceu Industrial de Natal. Na década de 40 do século XX, o Liceu recebeu a denominação de Escola Industrial de Natal e incorporou o Ginásio Industrial aos cursos já oferecidos.

    No ano de 1959, autorizada a ministrar o ensino técnico, a Instituição é reestruturada e passa a se chamar Escola Industrial Federal do Rio Grande do Norte. Depois, em 1968, passou a ser denominada de Escola Técnica Federal do Rio Grande do Norte. A partir de então, começou a extinguir, gradativamente, os cursos do ginásio industrial e passou a concentrar sua ação no ensino de 2º grau profissionalizante.

    Em 1994, quase trinta anos depois, a Lei n0 8.948/1994 transforma doze Escolas Técnicas Federais em Centros Federais de Educação Tecnológica - CEFET, dentre elas a Escola Técnica Federal do Rio Grande do Norte, em Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio Grande do Norte/CEFET-RN. Nesse contexto, em fins de 1994, a Instituição inaugura a sua primeira Unidade de Ensino Descentralizada (UNED), em Mossoró, cujo início de funcionamento deu-se no ano seguinte.

    Em 1998, é implantado, na Unidade de Natal, o Curso Superior de Tecnologia em Processamento de Dados – primeiro curso em nível superior. A partir de 2001, a Instituição começa a atuar na formação de professores, com os cursos de Licenciatura em Física e em Geografia, ambos na Unidade de Natal.

    O conjunto dessas mudanças provocou um movimento que resultou no aumento do número de matrículas e na diversificação das áreas de atuação institucional. Assim, segundo o Relatório de Gestão de 2007 (CEFET-RN, 2008), naquele ano, o CEFET-RN alcançou uma matrícula total de 15.971 no conjunto de suas cinco unidades (Natal/Sede, Natal/Zona Norte, Mossoró, Ipanguaçu e Currais Novos), por meio de dez cursos superiores de tecnologia, sendo 1 (um) na modalidade a distância no âmbito da Universidade Aberta do Brasil (UAB); vinte cursos técnicos de nível médio na forma subsequente; dezesseis cursos técnicos de nível médio na forma integrada ao ensino médio, sendo cinco na modalidade Educação de Jovens e Adultos (EJA); diversos cursos de formação inicial e continuada de trabalhadores; três licenciaturas para a formação de professores para a Educação Básica (anos finais do ensino fundamental e ensino médio), sendo elas Física, Geografia e Espanhol; e três de cursos de pósgraduação lato sensu, 2 (dois) dos quais vinculados à formação de profissionais para a educação profissional: Especialização em Educação Profissional e Tecnológica; Especialização em Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio na Modalidade Educação de Jovens e Adultos.

     Em 29 de dezembro de 2008, o CEFET-RN foi transformado em Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), por meio da Lei n0 11.892/2008. Atualmente, o IFRN conta com quinze campi em funcionamento (Natal Central, Natal Zona Norte, Mossoró, Ipanguaçu, Currais Novos, João Câmara, Macau, Santa Cruz, Caicó, Apodi, Pau dos Ferros, Parnamirim, Nova Cruz e São Gonçalo), além dos campi avançados Natal Cidade Alta e campus Educação a Distância (EAD), ambos vinculados a Natal central, totalizando dezesseis unidades distribuídas no estado do RN.

    Nessa atual configuração, o IFRN continua ampliando e diversificando sua matrícula em todos os níveis e modalidades em seus campi, o que exige também a ampliação do quadro docente. Assim, o quantitativo de professores praticamente dobrou em razão da expansão da rede federal de EP em geral e, em particular, do IFRN.

    O IFRN passou a atuar na educação superior a partir dos anos 1990, iniciando os primeiros cursos de pós-graduação lato sensu, em 2006, na área da Educação Profissional: Especialização em Educação Profissional e Tecnológica e Especialização em Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio na Modalidade Educação de Jovens e Adultos 38 (Especialização/Proeja)12.Nesses cursos, foram criadas dezesseis turmas, sendo duas na primeira fase e quatorze na segunda.

    O PPGE, ora proposto, tem sua gênese nesses cursos e, principalmente, na Especialização/Proeja cuja concepção fundamentou-se nos seguintes pressupostos (CEFET-RN, 2006b, p. 8):

  • A necessidade da formação de um novo profissional que possa atuar na educação profissional técnica de nível médio integrada ao ensino médio na modalidade EJA como docente-pesquisador; formador de formadores, gestor educacional de programas e projetos; e formulador e executor de políticas públicas;
  • A integração entre trabalho, ciência, técnica, tecnologia, humanismo e cultura geral, a qual contribui para o enriquecimento científico, cultural, político e profissional dos sujeitos que atuam nessa esfera educativa, sustentando-se nos princípios da interdisciplinaridade, contextualização e flexibilidade como exigência historicamente construída pela sociedade;
  • Espaço para que os professores e estudantes possam compreender e aprender uns com os outros, em fértil atividade cognitiva, afetiva, emocional, contribuindo para a problematização e produção do ato educativo com uma perspectiva sensível, com a qual a formação continuada de professores nesse campo precisa lidar.

    Em 2011, o IFRN se propõe a criar o Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional visando ofertar curso de pós-graduação stricto sensu voltado à produção de conhecimentos associados à formação docente, tendo como principais destinatários os profissionais das redes públicas de educação do Estado do Rio Grande do Norte e da região Nordeste, incluindo outros segmentos da sociedade interessados nesse campo de conhecimentos. Esse programa foi aprovado pela CAPES em 2012, e sua primeira oferta de vagas começa a ser organizada para o segundo semestre de 2013.

HISTORICAL  

The Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte – IFRN -, throughout its existence, has been assuming an important role in the profession citizen formation. Its history concurs with the Professional Public Education Teaching in Brazil, which starts in the beginning of 1909, when the President of Brazil Nilo Peçanha signed the Decree number 7.566, creating nineteen Apprentices and Artisans Schools (Escolas de Aprendizes Artífices) in the whole national territory, highlighting, officially, the implementation of the technical teaching in the country.

 Among these institutions created in 1909, there was the Apprentices and Artisans School from Natal-RN, which aimed to give primary professional teaching for free to the poor workers’ children. The Apprentices and Artisans School renamed in 1937 as Industrial Lyceum from Natal (Liceu Industrial de Natal). In the 40’s from XX century, the lyceum received the name Industrial School of Natal (Escola Industrial de Natal) and incorporated the Industrial Gymnasium (High School) to the courses already offered.

In 1959, authorized to promote the technical teaching, the institution is restored and comes to be called Federal Industrial School of Rio Grande do Norte (Escola Industrial Federal do Rio Grande do Norte). Then, in 1968, it was named Federal Technical School of Rio Grande do Norte (EscolaTécnica Federal do Rio Grande do Norte). Since then, it started to dissolve gradually the industrial gymnasium and started to focus on vocational high school teaching. 

In 1994 almost thirty years later, the Law number 8.948/1994 turns twelve Federal Technical Schools in Federal Center of Technological Education (Centros Federais de Educação Tecnológica) – CEFET, among them Federal Technical School of Rio Grande do Norte in Center of Technological Education of Rio Grande do Norte/CEFET-RN. In this respect, by the ending of 1994, the institution opens its first Unit of Decentralized Teaching – UNED, in Mossoró, which started in the following year.

In 1998, it is embedded, in Natal Unit, the Superior Technological in Data Processing Course – first in graduation level. By 2001, the institution starts to hold teaching training, with Physics and Geography Licentiate Courses, both in Natal Unit. The amount of these changes provoked a movement that resulted in the increase of the enrollment number and in the diverse areas of the institution performance. Thus, according to the Management Report of 2007 (CEFET-RN, 2008), in that year CEFET-RN reached the amount of 15.971 enrollments in its five units (Natal/Sede, Natal/Zona Norte, Mossoró, Ipanguaçu e Currais Novos), through ten superior technological courses, one as distance learning modality through Universidade Aberta do Brasil (UAB); twenty as technical courses high school level in the subsequent format; sixteen as technical courses high school level integrated to high school – five as of Young and Adults Modality – EJA; several courses as initial and continuing formation for workers; three licentiate courses to teacher training for basic education (elementary and high school), Physics, Geography and Spanish; and three of Post-Graduation Courses lato sensu, two of these linked to Formation  of Workers to Professional Education: Specialization in Professional and Technical Education; Specialization in Professional and Technical Education of High School Level Integrated to High School in Young and Adults Modality – EJA.

In December 29 in 2008, CEFET-RN turned to Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), by the Law number 11.892/2008. Currently, IFRN has fifteen campuses working (Natal Central, Natal Zona Norte, Mossoró, Ipanguaçu, Currais Novos, João Câmara, Macau, Santa Cruz, Caicó, Apodi, Pau dos Ferros, Parnamirim, Nova Cruz e São Gonçalo), besides advanced campus in Natal Cidade Alta and campus Distance Education (EAD), both linked to Natal Central, with a total of sixteen units distributed in RN state.

Within this configuration, IFRN continues to expand and making its enrollment diverse in all the levels and modalities through its campuses, which demands the increasing of the number of teachers. Thus, the number of teachers has doubled in relation to the expansion of the Professional Education in the country and, locally, of IFRN.

IFRN came to work with superior education in 1990, starting its first post-graduation lato sensu courses, in 2006, in Professional Education Area: Specialization in Professional and Technical Education; Specialization in Professional and Technical Education of High School Level Integrated to High School in Young and Adults Modality – PROEJA. In these courses were created sixteen groups, two in the first phase and fourteen in the second one.

PPGEP as presented has its beginning because of these mentioned courses, mainly, Specialization/PROEJA whose conception is based in these following principles (CEFET-RN, 2006b, p.8):

  • ·         The need to train a new professional that can work at professional technical education of high school level integrated to high school in the young and adult modality EJA as a researcher teacher; mentor of the trainers, educational manager of programs and projects; builder and executor of public policies;
  • ·         The integration among work, science, technic, technology, humanism, and general culture, to which contributes for the scientific, cultural, politics and professional enrichment of the people who work in this education area, maintaining themselves in the principles of interdisciplinarity, contextualization and flexibility as a historically built requirement by the society;
  • ·         A space for the teachers and the students could comprehend and learn with one another in a fertile and cognitive, affective, emotional activity, contributing to the problematization and production of the educative act with a sensible perspective, to the formation continuing of teacher training in this field could handle with.  

In 2011, IFRN proposes to create the Post-Graduation Program in Professional Education – PPGEP aiming to offer post-graduation courses stricto sensu getting back to the production of the knowledge associated to teacher training having as the main audience the public professionals of the Rio Grande do Norte Schools and the northeast of Brazil, including other segments of the society interested in this knowledge field. This program was approved by CAPES in 2012, and its first offer begins to be organized for the second semester of 2013. 

HISTOIRE

L'Institut Fédéral d'Éducation, de Science et de Technologie du Rio Grande do Norte (IFRN), tout au long de son existence, a assumé un rôle important dans la formation de citoyens-professionnels. Son histoire coïncide avec celle de l'enseignement professionnel public au Brésil, qui a débuté en 1909, lorsque le président de la République de l'époque, Nilo Peçanha, a signé le décret n° 7.566, créant dix-neuf écoles d'apprentis artisans sur l'ensemble du territoire national, marquant ainsi, officiellement, la mise en œuvre de l'enseignement technique dans le pays.

Parmi ces institutions créées en 1909, il y avait l'École des Apprentis Artisans de Natal, qui visait à fournir un enseignement professionnel primaire gratuit aux enfants des classes labeurieuses. L'école a changé de nom, en 1937, pour devenir le Lycée Industriel de Natal. Dans les années 40, le lycée a reçu le nom d'École Industrielle de Natal et a incorporé le collège aux cours déjà offerts.

En 1959, autorisée à dispenser un enseignement technique, l'institution a été restructurée et rebaptisée École Industrielle Fédérale du Rio Grande do Norte. Puis, en 1968, elle devient École Technique Fédérale du Rio Grande do Norte. Dès lors, a commencé à supprimer, progressivement, les cours du collège industriel et a commencé à concentrer son action sur le lycée professionnel.

En 1994, presque trente ans plus tard, la loi n° 8948/1994 transforme douze écoles techniques fédérales en Centres Fédéraux d'Enseignement Technologique - CEFET, parmi lesquels L'Ècole Technique Fédérale de Rio Grande do Norte. Dans ce contexte, fin 1994, l'institution inaugure sa première unité d'éducation décentralisée (UNED) dans la ville de Mossoró, qui commence à fonctionner l'année suivante.

En 1998, le campus de Natal offre le premier diplôme universitaire : Technologie en Traitement de Données. À partir de 2001, l'institution commence à offrire également les diplômes de formation des enseignants, avec les Licences en Physique et en Géographie, tous deux dans le campus de Natal.

L'ensemble de ces changements a provoqué un mouvement qui s'est traduit par une augmentation des inscriptions et une diversification des domaines d'action de l'institution. Ainsi, selon le rapport de gestion 2007 (CEFET-RN, 2008), cette année-là, le CEFET-RN a atteint un effectif total de 15 inscrits. 971 dans l'ensemble de ses cinq unités (Natal/Campus Central, Natal/Campus Nord, Mossoró, Ipanguaçu et Currais Novos), par le biais de dix cours technologiques d'enseignement supérieur, dont un dans la modalité d'enseignement à distance dans le cadre de l'Université Ouverte du Brésil (UAB) ; vingt cours techniques d'enseignement secondaire ; seize cours techniques intégrés aux lycée (lycée professionnel), dont cinq dans la modalité d'éducation des jeunes et des adultes (EJA) (formation d’adultes) ; divers cours de formation initiale et continue pour les travailleurs ; trois cours diplômants pour la formation des enseignants pour l'éducation de base (dernières années de l'école primaire et du lycée), à savoir la physique, la géographie et l'espagnol ; et trois cours de master 1, dont 2 (deux) sont liés à la formation de professionnels pour l'enseignement professionnel : l'Enseignement professionnel et technologique ; l'Enseignement professionnel et technique intégré à l'éducation des jeunes et des adultes.

Le 29 décembre 2008, le CEFET-RN a été transformé en L'Institut Fédéral d'Education, de Science et de Technologie du Rio Grande do Norte (IFRN), en vertu de la loi n° 11.892/2008. Actuellement, l'IFRN compte 22 campus en activité réparties dans l'État du RN. Dans cette configuration actuelle, l'IFRN poursuit l'expansion et la diversification dans tous les niveaux et modalités de ses campus, ce qui nécessite également l'expansion du personnel enseignant. Ainsi, le nombre d'enseignants a pratiquement doublé en raison de l'expansion du réseau fédéral d'éducation professionnelle en général et, en particulier, de l'IFRN.

L'IFRN a commencé à agir dans l'enseignement supérieur à partir des années 1990, en lançant les premiers cours lato sensu (homologue du master 1 en France), en 2006, dans le domaine de l'enseignement professionnel : Enseignement professionnel et technologique et Enseignement secondaire technique professionnel intégré au lycée dans la modalité d'éducation pour les jeunes et les adultes (Proeja). Dans ces cours, seize classes ont été créées, deux dans la première phase et quatorze dans la seconde.

Le PPGEP trouve sa genèse dans ces cours et, surtout, dans le Proeja dont la conception reposait sur les hypothèses suivantes (CEFET-RN, 2006b, p. 8) :

  • ·         La nécessité de former un nouveau professionnel capable de travailler dans l'enseignement professionnel technique secondaire intégré à l'enseignement secondaire dans l'EJA en tant qu'enseignant-chercheur, formateur de formateurs, gestionnaire pédagogique de programmes et de projets, et formulateur et exécutant de politiques publiques ;
  • ·         L'intégration entre le travail, la science, la technique, la technologie, l'humanisme et la culture générale, qui contribue à l'enrichissement scientifique, culturel, politique et professionnel des sujets qui travaillent dans cette sphère éducative, sur la base des principes d'interdisciplinarité, de contextualisation et de flexibilité en tant qu'exigence construite historiquement par la société ;
  • ·         Espace permettant aux enseignants et aux élèves de se comprendre et d'apprendre les uns avec les autres, dans une activité cognitive, affective et émotionnelle fertile, contribuant à la problématisation et à la production de la pratique éducative dans une perspective sensible, avec laquelle la formation continue des enseignants dans ce domaine doit composer.

 En 2011, l'IFRN propose de créer le programme de Master (2) en Enseignement Professionnelle visant à offrir un cours de post-graduation axé sur la production de connaissances associées à la formation des enseignants, ayant comme principaux destinataires les professionnels des réseaux d'éducation publique de l'État du Rio Grande do Norte et de la région Nord-Est, y compris d'autres segments de la société intéressés par ce domaine de connaissances. Ce programme a été approuvé par le CAPES en 2012, et sa première classe a commencé en 2013.

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